کد مطلب:289580 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

نیمه شعبان
«نیمه شعبان» سالروز میلاد برترین موجود عالم امكان حضرت بقیّة الله، مهدی صاحب الزّمان (عج) است. آن حضرت در نزدیكیهای اذان صبح چنین روزی از سال 255 ه.ق، دیده مبارك به جهان گشودند.

درباره فضیلت شب نیمه شعبان و روز آن و همچنین اعمال مخصوص این اوقات شریف، مطالبی در كتب ادعیّه و منابع معتبر نقل شده است.

«شیخ حرّ عاملی» از بزرگان اصحاب نقل می كند كه امام صادق علیه السّلام فرمود:

«شبی كه حضرت قائم (عج) متولّد شد، و اگر در سرزمین كفر متولّد گردد، خداوند او را به بركت امام زمان (عج) به سوی ایمان منتقل می سازد». («توضیح المقاصد»، ص 533)

امام باقر علیه السّلام درباره فضیلت شب نیمه شعبان فرمود:

«آن شب افضل شبها بعد از «لیلة القدر» است. در آن شب خداوند فضل خود را به بندگان عطا می فرماید و آنان را به كرم خود می بخشد. پس در آن شب در تقرّب جستن به سوی خدا سعی و كوشش كنید به درستی كه آن شبی است كه خداوند به ذات مقدّس خود سوگند یاد كرده كه بنده ای را دست خالی برنگرداند به شرط آنكه آن بنده در آن شب گناه نكند. و خداوند شب نیمه شعبان را برای ما قرار داده در مقابل شب قدر كه برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله قرار داد». («مفاتیح الجنان»، باب دوّم)

ضمناً در روایاتی آمده كه نیمه شعبان همان شب قدر و تقسیم ارزاق و عمرها است.

برای این شب مبارك چند عمل بر شمرده شده اند:

اوّل غسل است كه باعث تخفیف گناهان می شود، دوّم احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار همانگونه كه امام سجّاد علیه السّلام چنین می كردند، سوّم زیارت امام حسین علیه السّلام كه برترین اعمال در این شب است و صد هزار پیامبر آن حضرت را در این شب زیارت می كنند. چهارم خواندن دعای كمیل در سجده است. كمیل گوید:

«حضرت علی علیه السّلام را دیدم كه این دعا را در شب نیمه شعبان در سجده خواندند».

از نماز های مستحبّی كه در این شب واردشده است، دو ركعت است كه در هر ركعت بعد از حمد، صد مرتبه توحید خوانده شود. (ر.ك. به كتاب «المراقبات» اثر مرحوم حاج میرزا جواد تبریزی)